Störningar

Att bo i ett flerbostadshus innebär såväl att visa hänsyn till grannarna som att acceptera att störande ljud förekommer. 

Föreningen har trivselreglerna som anger under vilka tider det ska råda nattvila och störande ljud så långt det är möjligt undvikas. Trivselreglerna är ett komplement till föreningens stadgar och bostadsrättslagen.

Självklart måste socialt umgänge få förekomma med möjlighet att bjuda hem vänner, familj och bekanta. Om du har gäster, tänk på följande: Det som oftast orsakar störningar för grannarna är hög musik, öppna fönster och balkongdörrar, spring i trappan, högljudda skrik eller sång, i synnerhet utomhus under grannarnas fönster eller av gäster som befinner sig på balkongen. Tiden för nattvila är kl. 22.00 – 08.00. Tänk därför på att dämpa musiken efter kl. 22 och undvika höga tonlägen och alltför mycket rörelse in och ut i lägenheten. 

Även renovering kan störa grannarna. Borrning, slipning och annan störande bygg- och hantverksaktivitet är begränsat till vardagar kl. 08.00 – 19:00 och helger kl. 10.00 – 18:00. Detta gäller även om du anlitar hantverkare.

Du som blir störd ska i första hand själv höra av dig till den som stör genom att t ex knacka på och be att störningen ska upphöra. Fortsätter störningen efter tillsägelse kan du höra av dig per e-post till föreningen. Uppge vad störningen bestod av, vem som störde, vid vilken tid och hur du själv agerat. Styrelsen kan då informera personen om att du upplevt en störning och vad den bestod i, samt påminna om trivselreglerna. Om störningen upprepas kan styrelsen vidta ytterligare åtgärder. Den som anmälts för störning har rätt att veta vem som blivit störd och en anmälan kan därför inte ske anonymt. Om störningen är så allvarlig att flera medlemmar påverkats kan dock styrelsen kontakta den som har stört utan att informera att en viss medlem har störts.

Vid akut och allvarlig störning som inte upphör är det polis som får kontaktas. Styrelsen fungerar inte som störningsjour.

Tänk på att du som hyr ut i andrahand har ansvar för störningar från din hyresgäst och att informera om trivselreglerna.